Social Mail
Social Medaille
logo Santa Fe
Vlag

Minimaal zes keer per jaar trekken we er gezamenlijk op uit in onze voertuigen voor een leuke, vaak historische rit in de regio.

Eén keer per jaar rijden we met z'n allen naar de Amerikaanse erebegraafplaats Margraten, waar we als vereniging meerdere graven hebben geadopteerd van soldaten van de 35th Infantry Division Santa Fe.

De 35th infantry division Santa Fe heeft op 1 maart 1945 Venlo en omgeving bevrijd.

Mooie ritten door het Limburgs en Brabants landschap.

Santa Fe organiseert weekenden naar historische plekken in binnen- en buitenland.

De Santa Fe leden beheren samen een grote diversiteit aan geallieerde WOII voertuigen.

Verslag activiteiten

Santa Fe en vriendenclub Lucky Seventhsamen naar herdenking
operatie Overlord in Normandiё 1944-2014.

Eindelijk was de dag aangebroken waar we met z’n allen zo lang naar hadden uitgekeken. Vol hoge verwachtingen, goed voorbereid en ons verheugend op een geweldige Normandiёtrip vertrokken we op donderdag 29 mei voor de viering van D-Day 70 jaar geleden.

Vroeg in de ochtend ging de reis richting Eindhoven waar bij tankstation Oeyenbraak onze vrienden van Lucky Seventh uit Asten zich bij ons aansloten. Het enthousiasmeniveau werd op elkaar afgestemd en om 7.15 uur vetrok de colonne bestaande uit 2 gmc’s, 2 scoutcars, 4 dodges en 1 reo voor een veelbelovende onderneming. Het eerste deel van het traject bestond grotendeels uit snelweg en iedereen was dan ook blij dat we die konden verlaten om daarna via een mooie route op camping Poix de Picardie te belanden. Onderweg zijn we veel grenslinies, begraafplaatsen en monumenten gepasseerd die herinneren aan de enorme omvang van de eerste wereldoorlog. Om 17.00 uur arriveerden we op de camping en lieten ons vermoeid doch voldaan het koude pilsje goed smaken. Tenten werden opgezet en overtuigd van een goede nachtrust werd de dag van de tweede etappe tegemoet gezien. Deze tweede etappe voerde ons via Neufchatel( erg smalle straten, dus veel gemanoeuvreer) naar de indrukwekkende brug bij Le Havre. Deze brug over Port de Normandie bestaat uit twee bogen met een rijhoogte van 60 meter en is 2 kilometer lang. Een hele belevenis om die overspanning te trotseren wat ons allemaal wonderwel lukte. So far so good dachten we met z’n allen totdat zo’n 25 km voor de eindbestemming het noodlot voor John Wilbers toesloeg. De ophanging(bracket)van de poelie brak af, de ventilator sloeg in de radiateur met als gevolg forse schade. Alle deelnemers waren erg begaan met deze rampspoed voor John en konden zich inleven in de hevige teleurstelling en frustratie die er bij John moest bestaan. Je weet dat er altijd wat fout kan gaan maar je denkt tegelijkertijd: Laat het niet nu gebeuren. De scoutcar van Hay Janssen verrichte sleepdienst en zo arriveerden we gezamenlijk om 18.00 uur op camping”Le Robinson” in Colleville sur Mer. Daar waren al leden van Santa Fe aanwezig die eerder gearriveerd waren met camper en personenauto’s al dan niet met trailer voor het groene spul. Wiedersehen macht Freude en na belevenissen te hebben uitgewisseld werden de kampementen ingericht. Na een welverdiende maaltijd en gezellig samenzijn was het vervolgens prima slapen na alle vermoeienissen. Of John goed geslapen heeft waag ik te betwijfelen maar al snel lukte het hem om de teleurstelling weg te slikken en onder het motto; gedane zaken nemen geen keer; de draad weer op te pakken en er het beste van te maken wat hem m.i. prima is gelukt. Zaterdag 31 mei hebben we een bezoek gebracht aan het Amerikaans oorlogskerkhof bij Omaha beach. Het kan niet anders dan dat je zeer onder de indruk raakt en er stil van wordt. We konden zien dat er al voorbereidingen werden getroffen voor de ceremonieën op 6 juni. Vervolgens naar Point du Hoc, een imposante plek die niets aan verbeelding te wensen over laat.

Op 1 juni een prachtige rit naar de Engelse sector met uiteraard een bezoek aan de Pegasusbrug. Er was een drukte van jewelste en dus veel te bewonderen. ’s Avonds op bezoek gegaan bij onze vrienden van Lucky Seventh die een eigen kampement hadden op de grote wei achter de camping. Erg gezellig en ook nog een prettige bijkomstigheid was de aanwezigheid van een straalkachel waardoor het lekker behaaglijk was in hun grote legertent. Lekker kletsen met een pintje erbij!

De volgende dag, 2 juni, ging de rit zuidwaarts richting St Mere Eglise waar we mochten constateren dat de para nog steeds aan de klokkentoren hing. Alle souvenir- en militariazaakjes bezocht, terrasje gepikt en lekker zien en gezien worden.

3 juni naar Arromanches en daar boven op de klif het 360 graden filmmuseum bezocht. Zeker een aanrader!

4 juni met z’n allen op weg naar Carentan vanwege de geplande paradropping die om 13.00 uur zou plaatsvinden. De aanwezige enorme mensenmassa werd regelmatig geïnformeerd over de weersomstandigheden die aanleiding waren om het vertrek van de toestellen uit Engeland uit te stellen. Na lang geduldig wachten kwam de teleurstellende mededeling dat de dropping niet door kon gaan vanwege de harde wind en dus te risicovol. Schrale troost was nog een fly-over van de Dacota’s die de para’s hadden moeten afleveren. Jammer, maar wel alle begrip voor het verstandige besluit. In Carentan nog een mooi ingericht militair kamp bezocht met geweldige display’s.

5 juni een vrij programma en ieder ging z’n eigen weg. Wij hebben die tijd benut om het achterland te verkennen en kwamen daarbij door mooie landschappen en dito dorpjes. ’s Avonds een barbecue voor leden van Santa Fe. Wim en Anna hadden deze prima verzorgd en ieder liet zich al het lekkers dan ook goed smaken. Daarna met z’n allen naar het strand bij de camping in afwachting van het traditionele vuurwerkspektakel om 23.00 uur. Vanaf de plek waar we zaten konden we maar liefst 7 van de, let wel, 24 locaties zien waar synchroon een imposant vuurwerk werd afgestoken.

Op 6 juni zijn enkele normandiёgangers om 06.00 uur naar het strand gegaan om het aanvangstijdstip van 70 jaar geleden op hun manier te herbeleven.Verder die dag weinig kunnen ondernemen want we zaten als ratten in de val vanwege alle veiligheidsmaatregelen. Dus maar naar het strand en daar aangenaam vertoefd en het hele circus van af en aan vliegende toestellen bewonderd. Wat er zo al aan te pas komt om enkele staatshoofden te ontvangen! Geert Kunen en Geert jr. waren al in alle vroegte naar Carentan vertrokken met hun liberators om deel te nemen aan een defilé aldaar. In de nacht van 6 op 7 juni werd het vuurwerk nog eens dunnetjes over gedaan, dit keer echter door de weergoden. Die dag verder nog een mooie toer gemaakt en daarna al wat gaan inpakken voor het vertrek op 8 juni. Goed overleg met onze vrienden uit Asten leidde tot een plek voor de scoutcar van John op de dieplader van Piet Moors, de Kunenharley’s er dwars achter en de Willy van Ruud Moors op de ambulance bij Geert K. Iedereen content met deze mogelijkheid voor repatriëring. 8 juni om 9.00 uur vertrokken voor de terugreis via een wat andere route. Ter hoogte van Yvetot vette pech voor John Sparidaans met z’n GMC. Niet alle cilinders werkten mee en het liet zich aanzien dat reparatie niet tot de mogelijkheden zou behoren. Na wat heen en weer gebel met de fam. Moors werd geregeld dat diezelfde avond de dieplader vanuit Asten naar Yvetot zou vertrekken om John thuis te brengen. John zou die nacht bij z’n voertuig blijven. Wij konden met een gerust hart verder reizen met deze wetenschap en de zekerheid dat John niet van honger en dorst zou omkomen vanwege de directe nabijheid van een MC.Donalds. Om 18.30 uur arriveerden we weer op dezelfde tussencamping in Pois de Picardie. Iedereen moe! Diezelfde avond vernamen we dat John z’n neus onder het klepdeksel had gestoken en tot de conclusie was gekomen dat reparatie ter plekke mogelijk zou kunnen zijn. Hij had z’n zoons gecharterd om met onderdelen naar Yvetot af te reizen. De hulp van Piet Moors werd onder dankzegging gecanceld en later hebben we gehoord dat de reparatie is gelukt en John weer op eigen kracht het thuishonk heeft weten te bereiken. Gerustgesteld konden wij op 9 juni afreizen voor de laatste etappe. Om 17.00 uur namen we bij het Nobishotel afscheid van elkaar en zat deze geweldige Normandiёreis erop.

Graag wil ik de organisatoren van deze onderneming, Geert, Arnd en Arno, hartelijk bedanken voor alle voorbereidingen. Persoonlijk zou ik deze reis voor geen goud hebben willen missen. Ook de goede samenwerking en saamhorigheid met de vrienden uit Asten is tijdens de reis naar en verblijf in Normandiё prima bevallen. Dank daarvoor!

Tot een volgende ontmoeting!

Namens de Normandiёgangers, Wim Weijers.



Nieuws

Santa Fe Event 2017

In het weekend van 19 en 20 augustus 2017 staat in het bos rond het Oorlogsmuseum Overloon wederom een compleet en origineel militair tentenkamp. Er staan honderden legervoertuigen zoals parascooters,...
Lees meer

Foto's activiteiten

Op onze Facebookpagina worden regelmatig foto's geplaatst van de activiteiten van Santa Fe. De foto's van 'Remember September 1944', 'Herdenking Echt' en 'Nationaal Militair museum' zijn inmiddels te bekijken: klik hier. 
Lees meer

Agenda

Nieuwjaarsborrel

Datum: 07-01-2018

Enkel voor leden en donateurs Santa Fe 

Army Show Maastricht

Datum: 20-01-2018 tot 21-01-2018

Enkele leden en donateurs zijn te vinden in het Mecc...

Winterrit

Datum: 04-02-2018

Ruilbeurs Wheels

Datum: 18-02-2018

Santa Fe Santa Fe Evetns